Elevii din mediul rural, desi reprezinta aproape jumatate din populatia scolara a Romaniei - 40 la suta, nu beneficiaza, in multe situatii, de o egalitate reala a sanselor, in comparatie cu cei din mediul urban, a declarat ministrul Educatiei Nationale, Andrei Marga, intr-un interviu. Un numar de 1847 de unitati scolare din mediul rural se afla la mare distanta de domiciliul elevilor, sunt greu accesibile, au un numar tot mai mic de cursanti sau functioneaza in localuri necorespunzatoare, motiv pentru care conducerea Ministerului Educatiei va demara programul de relansare a invatamintului in mediul rural. Potivit statisticilor MEN, la ora actuala, 401 unitati se afla la mare distanta de domiciliul elevilor, cu drumuri greu practicabile si sau fara mijloace de transport, alte 601 sint situate in localitati izolate, iar 34 se afla in localitati neelectrificate, 520 functioneaza in localuiri necorespunzatoare, care sint in stare avansata de degradare, iar in 246 de scoli se inregistreaza fenomene accentuate de absenteism, multe din aceste cazuri de abandon scolar avind drept cauza retinerea copiilor, de catre familii, la muncile agricole. In ceea ce priveste situatia personalului didactic calificat si cifrele de scolarizare, 870 de unitati functioneaza cu cadre didactice necalificate sau cu deficit de personal didactic calificat, iar 400 unitati functioneaza cu efective reduse de copii, acestea fiind in continua scadere. In ultimii ani, a continuat degradarea calitatii invatamintului in scolile rurale, din cauza investitiilor insuficiente si a migrarii personalului didactic calificat spre orase, in special dupa 1990. Avind in vedere nevoia de revigorare a invatamintului in sate si comune, MEN va intreprinde demersurile necesare pentru contractarea unui imprumut extern, special destinat Programului de relansare a invatamintului in mediul rural. Obiectivele principale ale