În mitologie, Erosul e reprezentat ca un copil (fiu al Afroditei Pandemos, zeiţa dorinţei brutale, sau al Afroditei Urania, zeiţa iubirilor eterate), fapt ce sugerează tinereţea eternă a iubirii, însă şi iresponsabilitatea ei. Întrucît Eros îi batjocoreşte pe oamenii pe care-i vînează, lovindu-i la întîmplare cu săgeţile sale sau orbindu-i. Globul pe care-l poartă în mîini exprimă forţa lui universală.
*
S-a vorbit, pe bună dreptate, despre rolul femeii de păzitor al căminului, care o conduce spre tendinţa de-a asimila "casei" sale orice fiinţă pe care o agreează. Din care pricină bărbatul, prin firea sa mai nestatornic, migrator, e atras mai mult de femeile de tipul hetairic decît de cel de tipul casnic, care să-l lege mai puţin, care să nu-i contrarieze setea de independenţă. Există şi bărbaţi casnici, evident, dar bărbatul tipic ni se pare cel disponibil, care se asociază natural cu femeia disponibilă. Aşa se explică şi faptul statistic că majoritatea infidelităţilor conjugale aparţin sexului masculin.
*
Cioran a formulat odată gîndul că "să te ferească Dumnezeu" de femeile care au studiat filosofia. În cel puţin două-trei cazuri ne-am putut confirma această impresie. În calea lor spre înalta cultură, s-ar părea că femeile sînt predispuse la o criză de snobism şi aroganţă. Poate că din pricina unui complex de inferioritate ce trece subit într-unul de superioritate.
*
Ar fi dizgraţios şi stupid să admitem o stare de inferioritate a femeii în raport cu bărbatul. Ne mărginim a consemna, în rîndurile de faţă, unele trăsături de psihologie diferenţială, pe care nădăjduim că nimeni - oricît de "feminist" ar fi - nu le-ar putea contesta cu seriozitate. Deoarece deosebirea nu înseamnă neapărat o departajare a "superiorităţii" şi a "inferiorităţii".
*
"Rareori