Caile Ferate Romane•Restructurarea SNCFR inseamna cresterea salariilor directorilor •Salariile directorilor de la calea ferata inghit a cincea parte din veniturile SNCFR •personalul de exploatare, ce reprezinta circa jumatate din numarul de angajati, castiga lunar mai putin de un milion de lei
Restructurarea SNCFR a avut ca efect imediat cresterea efectivului din structurile de comanda in defavoarea personalului de executie. In ultimii trei ani, structura de comanda din Regionala CF Iasi, ca de altfel in intreaga tara, s-a amplificat de circa cinci ori in timp ce numarul angajatilor a ramas constant. Zicala "Unul cu mapa si zece cu sapa" se confirma pregnant intr-o structura ce domina monopolul transporturilor feroviare. Inainte de restructurare existau circa 2 %- 3% din birouri ocupate de sefi, care "suflau" 7% din fondul de salarii. In prezent, prin restructurare, unul din zece angajati din fosta SNCFR este sef, posturile ocupate de acestia ingloband 22% din fondul de salarii. Judecand dupa conceptul "unde este mai multa minte exista si solutii pe masura", se poate trage concluzia ca multiplicarea numarului de sefi ar atrage si cresterea calitatii serviciilor. Recentele greve din sectorul feroviar si sesizarile calatorilor referitoare la prestatiile companiilor de transport pe calea ferata infirma efectele noilor tendinte de multiplicare a structurilor de comanda.
Jumatate din angajatii feroviari castiga 787.000 lei lunar
In contabilitatea Companiei Nationale CFR, potrivit ultimului contract colectiv de munca pe ramura, figureaza 41 de clase de salarizare. Veniturile nete aferente acestor clase variaza, in functie de incadrare, intre 450.000 - 2.506.200 de lei. In primele 13 clase de salarizare, cu venituri nete situate intre 450.000 - 990.200 de lei, sunt incadrati 45% din angajatii care lucreaza in sectorul exploatare, res