•Al treilea exemplar din Europa se afla la Iasi •Pentru ca avionul sta in aer liber, exista pericolul degradarii acestuia •Complexul Muzeal National "Moldova" nu a alocat nici un leu pentru restaurarea si protejarea avionului
Una dintre curtile interioare ale Palatului Culturii din Iasi gazduieste o raritate in domeniul aeronauticii: este vorba despre unul dintre putinele exemplare ramase in Europa in urma celui de al II-lea razboi mondial. Se stie ca, in lupta impotriva Luftwaffe, sovieticii au proiectat si realizat un avion de lupta monoloc, cu reactor - YAK 17, construit de Aleksandr Sergheivici Yakovlev. Cu o anvergura de 9,6 metri, lungimea fuselajului de 8,29 metri, greutatea de 2000 kg gol si 3.200 kg incarcat, avionul se deterioreaza acum in curtea interioara a Palatului Culturii. Performantele de zbor: 8.300 km/ora, plafonul - 13.000 metri, autonomie de zbor - 740 km.
Performant la vremea respectiva, avionul avea ca armament de bord doua tunuri. Din cate am aflat, aparatul a fost adus de la Caransebes in toamna anului 1961 pentru a imbogati patrimoniul Muzeului politehnic din cadrul Complexului Muzeal National "Moldova". Dupa cum spun specialistii muzeului, in Europa ar mai fi doua exemplare din aceeasi serie (Praga si Cracovia). Aparitia in perimetrul interior al Palatului Culturii a acestui avion ne aminteste de o intamplare pe care am auzit-o povestita de fostul redactor sef al ziarului "Flacara Iasului", Mihai Dumitriu. Venind in vizita la redactia acestui ziar, directorul Studioului de Radio Iasi, vazand avionul, a intrebat-o pe gazda cum de se afla acel avion acolo. Om de spirit, Mihai Dumitriu i-a raspuns ca redactia ziarului a fost inzestrata cu acest avion pentru deplasarea in teren a redactorilor. Nu stim cat haz s-a facut pe seama acestei butade, dar cert este ca, pana a trecut in lumea umbrelor, directorul Studioului iese