Trecerea in revista a istorie aviatiei sanitare din Romania reflecta faptul ca avem o traditie in acest sens. Utilizarea avioanelor si elicopterelor pentru rezolvarea urgentelor medicale nu este o noutate si si-a gasit un maxim de dezvoltare in regimul rasturnat in decembrie 1989. Precizam ca rezolvarea urgentelor medicale a reprezentat doar un segment din activitatea AVIASAN. Aeronavele sanitare transportau materiale medicale, medicamente sau, acolo unde situatia o impunea, parasutau colete cu flacoane cu sange. Infiintata printr-un ordin al Ministerului Sanatatii, Aviatia Sanitara, AVIASAN cum va fi cunoscuta mai tarziu, si-a inceput activitatea in 14 noiembrie 1946. Programele de sanatate elaborate de autoritatile comuniste au dat posibilitatea, decenii la rand, Ministerului Sanatatii sa faca investitii care abia mai pot fi imaginate astazi. Un minister care, dupa 1989, a fost "pus la zid" in conditiile unor bugete de austeritate, a reusit sa investeasca pentru AVIASAN, in aeronave, infrastructura si dotari, sume care, astazi, pot fi echivalate la sute de miliarde lei. In perioada de maxima dezvoltare, inregistrata la mijlocul anilor '60, Ministerul Sanatatii avea in dotare 80 avioane din tipurile IAR 818, Super Aero 45 si BN 2 precum si 16 elicoptere IAR 316 B. Cei care au privit o harta, care avea reprezentate toate bazele de unde operau aeronavele sanitare, puteau concluziona ca Romania nu era cu nimic mai prejos decat statele occidentale in privinta dotarilor la acest capitol. Numai in Moldova, in acea perioada, au existat cinci baze (Iasi, Suceava, Bacau, Focsani si Galati) de unde aeronavele sanitare puteau sa-si ia zborul. La Iasi, pe locul actualei SC Aviatia Utilitara SA, exista o unitate aeriana medicala care surclasa din toate punctele de vedere celelalte unitati din tara. Aici erau pregatite sa-si ia zborul nu mai putin de opt aeronave. Trei elic