Andrei Serban sau Intoarcerea acasa. Piatra Neamt 1966-2000
Volum coordonat de Marian Popescu, Editura Unitext, Seria „Document“, Bucuresti, 2000, 146 p + ilustratii, f.p
Aparitia regizorului Andrei Serban in teatrul romanesc a fost marcata de cele trei spectacole realizate la Teatrul Tineretului din Piatra Neamt – Dureroasa si adevarata tragedie a domnului Arden din Faversham (martie 1967), Omul cel bun din Siciuan si Noaptea incurcaturilor (noiembrie 1968). Remarcat de Ellen Stewart, directoarea celebrei companii „La MaMa“, el va pleca in 1969, cu sprijinul Fundatiei Ford, in Statele Unite… „Vor trece trei decenii dintr-o cariera americana si europeana pina cind se va reintoarce in Romania in 1990 – dupa ce montarile sale fusesera la originea avangardei in spectacologia americana – pentru a reinvia inertul colos care era Teatrul National din Bucuresti. Sub semnul emblematic al succesului sau cu O trilogie antica, creat la Nationalul bucurestean, Serban rezista trei ani, in conditiile unor tentative de reforma incercata la National, mereu supuse discreditului, suspiciunilor de tot felul.
Presa romaneasca politizeaza nepermis de mult incercarile sale. Paraseste Romania in 1993, dar in 1995 pune in scena Oedipe de George Enescu la Opera Nationala: un alt eveniment care divide lumea artistica si culturala romaneasca. Parea ca relatia sa cu Romania intrase intr-un impas“. Aceste ginduri apartin criticului de teatru Marian Popescu si le regasim in prefata lucrarii intitulate Andrei Serban sau Intoarcerea acasa. Piatra Neamt 1966-2000, volum coordonat de insusi reputatul critic si profesor universitar. Nu intimplator ma refer acum la aceasta carte-document vorbind despre intoarcerea acasa, despre lumea teatrului romanesc si american, despre Shakespeare, despre Piatra Neamt, „un loc teatral care nu-si contrazice legenda“. Anul trecut, in ca