Dra Grimaud, dat fiind ca sinteti pentru prima data in Romania, ne puteti comunica citeva impresii?
Prima impresie este legata de oamenii de aici care sint extrem de amabili. Aceasta afirmatie, venind din partea unui artist, poate parea banala, la prima vedere, pentru ca artistii calatoresc mult, si atunci cind calatoresti ai totdeauna senzatia ca oamenii sint amabili. Da aici e ceva diferit. Aici simti ca oamenii sint in mod natural amabili. E un lucru care tine de constitutia lor. Oamenii de aici sint extrem de sensibili, de buni, apreciaza mult lucrurile si oamenii din jurul lor. Este primul lucru care m-a frapat.
Sinteti considerata o mare interpreta a muzicii lui Rahmaninov, discul cu Concertul nr. 2 pentru pian si orchestra cu Vladimir Ashkenazy in ipostaza de dirijor v-a facut celebra. Aici, in Festival, interpretati Beethoven. Un compozitor postromantic si unul aproape preromantic, prin urmare. S-ar parea ca literatura romantica pentru pian este favorita dvs…
Fara nici o indoiala. Asa a fost dintotdeauna. Nu stiu carui fapt se datoreaza, dar eu am crescut cu acest gust pentru romantism. Chiar si atunci cind eram studenta la Conservatorul din Paris, unde erau si alti compozitori impusi, in special francezi, repertoriul clavecinistilor, de exemplu, invatam de una singura lucrari ale compozitorilor romantici.
Ati inregistrat Concertul nr. 4 pentru pian si orchestra de Ludwig van Beethoven in compania lui Kurt Masur si a Filarmonicii din New York. Este o lucrare care va place mult?
Pentru mine Beethoven este unul din compozitorii preferati. Si pentru mine, Concertul nr. 4 este cel mai frumos din cele cinci scrise de el. Stiu ca e o optiune personala, foarte subiectiva. Pentru mine este cel mai liber, cel mai original, cel mai rapsodic, cel mai expresiv din cele cinci. Si dupa doua sute de ani de la