Editura Aula, Colectia „Canon“, Brasov, 2001, 110 p., f.p.
Prin monografia consacrata lui Marin Preda, Rodica Zane readuce in discutie, chiar daca numai in mod tangential, conceptul de canon. Justificind nu doar titlul colectiei in cadrul careia apare volumul, ci plasindu-se oarecum in prelungirea articolului Construction et destruction du canon scolaire (Euresis - Cahiers roumains d’études littéraires, 1997-1998), autoarea reuseste prin discursul adoptat sa evite in mod fericit etichetele critice, pojghita de clisee sub care anevoie mai poate fi zarit textul.
Impartita in cinci sectiuni - 1. Marin Preda - un loc intre clasici; 2. Marin Preda despre literatura si roman; 3. Antologie comentata; 4. Dosar de receptare critica, 5. Date bio-bibliografice -, cartea isi acopera cu succes intentiile didactice, propunind o analiza sintetica, de sus a operei, intregita de comentarii „atomizate“ consacrate fiecarui „moment“ in parte si de analize de text propriu-zise. Acelasi principiu evolutiv prin care e urmarita creatia epica se regaseste si in dosarul receptarii, facilitindu-li-se astfel cititorilor intilnirea cu voci exegetice autorizate, precum si lucrul cu aparatul critic. M.R. Paraschivescu, Lucian Raicu, Ov.S. Crohmalniceanu, Valeriu Cristea, Cornel Regman, Al. Piru, Nicolae Manolescu, Eugen Simion sint cei la care apeleaza Rodica Zane, recompunind prin alternanta de citate si succinte comentarii personale un traseu al fluctuatiilor interpretative, unde plusarile valorice si rezervele se succed, alcatuindu-se sub ochii nostri o „ierarhie interna“ a operei lui Preda.
Ocolind cu abilitate marotele interpretative, separindu-se chiar de la inceput de dihotomii cliseizate („rural - citadin, o opozitie depasita“), autoarea dovedeste un spirit critic exersat, sanctionind cu precizie excesele unor comentatori dispusi a manipula textul: „Alte voci au su