Compania Du Sygne, Japonia
Macbett de Eugen Ionescu
Regia: Ion Caramitru
Cu: Seiya Nakano, Rikiya Koyama, Atsuko Ogawa, Sumako Koseki, Sigehiro Tanaka, Motonobu Hoshino, Kazuro Tachibana, Dai Ishida, Sachiko Shigzo, Katsue Koga
Macbett-ul lui Eugen Ionescu in sonuri japoneze ingenios acordate ritmului traditional ardelenesc, intr-o montare extrem de antrenanta si vie regizata de Ion Caramitru in Japonia in doar o luna de zile. Compania Teatrului Du Sygne a reusit sa capteze cu umor si gravitate in acelasi timp, toate nuantele si aluziile jocului politic aberant, succesiunii zapacitoare a conducatorilor, delirului celor care guverneaza haotic. Fiecare conducator este un mecanism oricind inlocuibil cu o structura si mai detestabila. Cuplul Duncan-Lady Duncan devine imaginea emblematica pentru un tip de absolutism suprimabil doar prin crima, act la care recurge Macbett pentru a-si instaura suprematia. Fascinatia puterii este mobilul intregului lant de succesori, caricaturizati foarte bine de actorii japonezi prin gesturi mecanice si un discurs stereotipic. Una dintre cele mai bine realizate scene, cu un impact vizual percutant este cea in care vrajitoarele il „convertesc“ pe Macbett, printr-un dans senzual, la figuratia balansului politic. Insa nici Macbett nu rezista prea mult in virtejul schimbarilor aberante, urmindu-i Macol who is always right, tipul suveranului dictator, sau – cu o sintagma care ne scurtcircuiteaza –, al conducatorului suprem. Decorul este redus la elemente minimale cu efect sugestiv – citeva pinze cu simboluri japoneze – in care universul ionescian se regaseste foarte bine. Spectacolul a fost programat pe 11 si 12 octombrie la Teatrul Bulandra, pe 16 si 17 la Teatrul Radu Stanca din Sibiu, pe 24, 25, 26 si 27 octombrie la Maison des Cultures du Monde din Paris, iar pe 30 si 31 octombrie la Havre – Le Volcan Sc