Nicolae I. NICOLAE
1. Dupa parerea dumneavoastra, in ce masura isi va dovedi eficienta aceasta manifestare?
Ceea ce fac profesorii de romana prin intermediul ANPRO si al Centrului Educatia 2000+ nu s-a realizat, din pacate, prin nici o varianta institutionala de formare continua. Nici Ministerul Educatiei si Cercetarii, nici inspectoratele scolare, nici Casele Personalului Didactic, nici structurile postuniversitare n-au lansat programe cu tinta precisa: aceea de a-i invata pe profesori cum sa-si schimbe strategia didactica in functie de noua filozofie, intr-adevar reformatoare, asupra continuturilor invatamintului romanesc. Conceptele de curriculum si de proiectare curriculara – care sint altceva decit vechile „programe analitice“, pentru ca asaza tot ce se invata in scoala sub semnul finalitatilor, al capacitatilor si competentelor cu care trebuie sa se iasa dintr-un sistem de formare initiala – obliga la schimbari mari de comportament in clasa: profesorul nu mai e tipul de la catedra care-si tine ora strigind catalogul, verificind lectia anterioara (de obicei, terorizind elevii la ascultare), predind apoi lectia noua si dind teme pentru acasa. El devine altceva, si acest altceva nu este cunoscut inca, in termeni de formare pedagogica si metodica. Cursurile de vara promovate de Educatia 2000+ ofera metodele practice pentru acel „altceva“ de care vorbeam. Prin ANPRO se disemineaza – din pacate, destul de lent – o experienta extraordinara, care va schimba o buna parte din obisnuintele, sa le zic, „clasice“, ale profesorului. La Timisoara am vazut colegi – printre care, spre bucuria mea, foarte multi tineri – care au asimilat in mod creator toate aceste modele strategice noi, care au alta gindire, alta atitudine, cu alte cuvinte, care sint formati in spiritul reformei curriculare.
2. Vara anului 2003 va fi marcata de noul bacala