Louis MENAND
American Studies
Farrar, Straus &Giroux,
New York, 2002,
306 p., f.p.
Louis Menand, istoric al ideilor, autor al unei carti premiate cu premiul Pulitzer in 2001 (The Metaphysical Club, 2001) revine in perimetrul hermeneuticii culturale americane cu un volum intitulat, simplu si sugestiv, American Studies (Studii americane). Un titlu care ar putea trezi o oarecare confuzie, fiindca trimite generic la cunoscutele abordari ale studiilor culturale, unde, de altfel, asemanarea momentana dintre titlul (probabil nu si intentia cartii) si respectivele studii culturale inceteaza.
De fapt, „studiile“ lui Louis Menand, portrete ale unor personalitati ale culturii americane, insertii in operele acestora, se aseamana mai curind cu ceea ce Henry James intentiona sa sugereze prin ideea de „studiu“ al realitatii americane in contrast cu cea europeana, pornind de la celebra sa Daisy Miller. Louis Menand nu face, asadar, studii americane in sensul exact al termenului, ci interpretari pe care doreste sa le distanteze de subiectivismul sau critic, fara sa fie deloc tentat de impersonalitatea criticului de altadata. A imprumutat notiunea de „studii“ pentru a atrage „lenesul“ cititor de partea sa in deslusirea unor motive, supozitii, intrebari si reflectii care tin de istoria ideilor. De altfel, autorul isi defineste studiile drept exercitii in critica istorica, rolul abordarii fiind acela de a „aseza lucrurile in contextul lor“ (p. X), ceea ce presupune ca, pentru critic, interpretarea este, de fapt, o regasire a formulei originare, o intoarcere la versiunea cea mai adevarata si mai completa, caci nu e in regula jocului sa nu crezi ca adevarul istoric pe care cauta sa il restabileasca un critic, nu are cel putin doua versiuni. Pe de alta parte, o asemenea cautare de re-facere a contextului cultural al unei epoci, pr