•Cel mai vechi angajat al Regiei Autonome de Transport Electric in comun are 31 de ani de activitate •Primele tipuri de tramvaie aveau carme asemanatoare cu cele ale vapoarelor •Manipulatorii stateau 8-9 ore in picioare, indiferent de anotimp •Modelele T4R (Tatra - n.r.) erau cele mai apreciate la nivel european
Neculai Cretu este cel mai vechi angajat al Regiei de Transport Electric din Iasi. S-a nascut in 1952 si cariera si-a inceput-o ca muncitor necalificat, lucrand la repararea caii de rulare a tramvaielor. Timp de sase luni, in 1972, a urmat un curs de calificare pentru vatmani. Neculai Cretu isi aminteste ca in perioada anilor '70, titulatura conducatorilor de tramvai era de manipulatori. Primele modele de tramvaie pe care le-a condus Neculai Cretu erau fabricate la Iasi si erau formate dintr-un singur model. Pentru ca in acea perioada nu existau rondurile de intoarcere, acestea aveau puncte de conducere la ambele capete ale vagonului.
Conditii grele pe orice anotimp
Neculai Cretu povesteste ca cele mai grele momente ale meseriei sale le traia pe perioada iernii, cand societatea de transport punea la dispozitie un echipament special. "Stateam in picioare timp de 8-9 ore la carma vagonului, care era asemanatoare cu cel de vapor. Primeam salopete foarte groase, bocanci, dar nici asa nu eram feriti de frigul care se instaura dupa atatea ore de condus. Cel mai dificil era atunci cand trebuia schimbat macazul care, pur si simplu, ingheta din cauza temperaturilor extrem de scazute". Neculai Cretu isi aminteste ca la inceputul anilor '70 existau, in Iasi, doar 8-9 vagoane, iar linia principala de rulare a tramvaielor era strada Sarariei. Mai exista o linie, mai putin exploatata, spre gara. In 1978 au aparut vagoanele fabricate la Bucuresti, cunoscute sub numele de I.T.B-uri, care aveau doua vagoane. Acestea prezentau deja