Institutul Francez in colaborare
cu Teatrul Bulandra
Scaunele de Eugène Ionesco
Traducere: Vlad Russo si Vlad Zografi
Regia: Felix Alexa
Scenografia: Diana Ruxandra Ion
Cu: Oana Pellea, Razvan Vasilescu, Gabriel Spahiu
Efect de coliziune
43 de secunde. Un declic intempestiv si congestionat. Durata in care nasterea este rememorata si devine obsesie generatoare de angoase puternice. Inutilitate, frustrare, neputinta. Nasterea ca o iesire brutala la suprafata, ca un puseu eruptiv care predispune la arderi succesive. Spectacolul Chip de foc induce o tensiune exploziva, un soc care te tine permanent in priza. Nu e vorba doar de neputinta comunicarii intre parinti si copii, ci, mai ales, de lipsa unei afectiuni care sa salveze instrainarea, sa-i diminueze persistenta. E tonul didactic, abrupt, pe care cei doi copii – Olga si Kurt – il percep ca pe o insurmontabila bariera.
Incestul dintre ei e tocmai proba cea mai evidenta a nevoii de a fi iubiti intr-un fel sau altul. Nimic nu-i poate aduce pe aceeasi lungime de unda cu cei doi parinti care isi consuma derizoriu si grotesc existenta banala, disperati dupa certitudini, fara sa stie ce se intimpla cu adevarat. Tatal e un fel de news-coholic, afundat in stiri bomba in timp ce proprii lui copii dau foc bisericii, iar mama – o femeie plata, prinsa de propriile ei indeletniciri zilnice. Kurt isi arde fata si mama il intreaba daca il doare. Olga este parasita de iubitul ei si tatal vrea sa stie daca ii e bine. E de fapt un OK repetat mecanic, care ascunde cele mai ingrozitoare fapte, venite dintr-o psihologie a insingurarii totale, din anularea oricarei punti de legatura. Ruptura si violenta se produc pe fondul cezurii iubirii, al fracturii interioare. Corpurile se transforma in blocuri etanse si se inchid ermetic. Liantul cu exteriorul ramine doa