Marcile romanesti, ca si inexistente pe piata internationala
Marcile romanesti, ca si inexistente pe piata internationala
?Made in Japan? inseamna, pentru marea majoritate a romanilor, un produs electronic de calitate cum, bineinteles, numai japonezii stiu sa faca. Iar marcile care sustin aceasta impresie sint si ele multe: Sanyo, Sony, JVC sau Panasonic, ca sa dam doar citeva nume. ?Made in Germany? te duce cu gindul automat la o masina sigura, confortabila si cu un motor care merge brici. Mercedes Benz, Opel, Volkswagen sau Audi. Nemtii, tot nemti. Ce inseamna insa ?made in Romania?? Oare inseamna ceva? Nu ne putem lauda cu un domeniu in care produsele romanesti sa exceleze pe piata internationala. Avem vreo marca de produse care sa fie recunoscuta pe plan mondial? Poate doar batrinul Gerovital, care te mentine tinar. Perspectivele sint ceva mai bune: mai vine din spate noul model de Dacie, care e o masina la standarde occidentale, mai avem si palinca de Bihor sau salamul de Sibiu care vor avea o nisa pe piata alimentara a Uniunii Europene. Cam atit insa, daca nu vom avea oameni de afaceri destepti care sa vada eventualele spatii pe care un produs si o marca romaneasca se pot impune si abilitatea de a sti cum sa le promoveze. Neavind insa o traditie solida care sa nasca in timp produse de calitate care sa poata deveni si renumite, este greu de crezut ca va exista o ramura a economiei care sa scoata pe banda rulanta marci de produse cu succes in Europa, Statele Unite sau pe orice alta piata. Ne ramin nisele: un culoar in industria auto, un altul la cosmetice si farmaceutice sau la mincare si bautura, eventual si ecologice. Insa grosul exportului romanesc ramine compus din produse care au stantata o marca straina (in general confectiile, care se fac in lohn) sau marfuri putin prelucrate cum ar fi otelul sau cheresteaua, imposibil de identificat printr-o mar