CULTURA ANALIZA - "Gogule, probleme, ma?" La piata, in mijloacele de transport in comun, intr-o discutie particulara apar, constant, vorbele de duh inventate de publicitari: "A-nnebunit lupuâ"; "Gogule, probleme, ma?". De ce devin aceste formule publicitare automatisme verbale ale majoritatii? Ce comunica ele si ce vrem noi sa comunicam prin ele?
MIHAELA SUCIU
REALIZATOR. Andi Moisescu, prezentatorul emisiunii âMarc` nregistrat`", PRO TV Te asezi in fata televizorului si, inarmat cu telecomanda, butonezi in nestire numarul de canale pe care ti le ofera cablul. In cautarea nebuna dupa ceva destul de facil, dar interesant, peste ce dai? Peste Gogu, care e intrebat de colegi daca are probleme, sau peste adunarea din padure care constata consternata ca lupul a-nnebunit - si trebuie sa-i crezi, pentru ca sunt mai mult de trei surse care sustin informatia! - sau peste manechinele care beau numai apa plata cu lamaie - aici e capitolul dificil al anorexicelor!
MODA. Povestea in sine nu conteaza, ci mesajul pe care-l preiei fara sa realizezi, il interiorizezi si in aproape toate conversatiile purtate devine o replica de bon ton la aproape orice iti spune partenerul de dialog sau nu⦠De exemplu, colega mea Lupu este victima unui asemenea automatism. Daca face ceva toti ii spun: "A-nnebunit lupuâ!" Daca un chelner ma intreaba ce beau, ii spun "apa plata cu lamaie". Daca cineva are o dilema, i se da replica: "Gogule, probleme, ma?".
SATISFACTIE. Psihiatrul Florin Tudose si Andi Moisescu, prezentatorul emisiunii "Marca inregistrata" de la Pro TV, au cazut de acord ca repetitia e principalul vinovat pentru declansarea automatismelor verbale, ca doar e mama invataturii! Psihiatrul adauga ca repetarea unor formule din reclame este "o regresie spre lumea copilariei, lume in care se folosesc adesea formule prefabricate. Dupa ce recl