AUTOHTON Inainte de 1989, romancele visau la parfumuri straine, pe care puteau sa le obtina doar la negru sau prin bunavointa celor care lucrau in strainatate.
CARMEN PLESA
In perioada comunista, romancele se invaluiau in "Miss Miraj" Astazi, femei senzuale, imbracate in haine scumpe, te privesc provocator de pe panouri uriase care fac reclama la ultimele aparitii din industria parfumului. Sute de magazine te cheama sa incerci cele mai "chic" arome lansate in Europa. Cu douazeci de ani in urma insa, romancele nici nu visau ca vor ajunge vremea in care vor putea cumpara un Chanel fara sa dea spaga sau sa apeleze la bunavointa vecinului care lucra "pe vapor".
INCEPUT. Istoria parfumurilor in Romania incepe destul de tarziu, spune Octavian Coifan, din doua motive: lipsa resurselor economice si lipsa unui climat favorabil culturilor florale. Mentiuni despre importurile de produse de parfumerie dateaza din secolul al XVIII-lea si se refera la produse aduse in principal din Rusia. In Transilvania, pana in secolul al XX-lea, in farmacii se preparau retete simple de ape de colonie cu extracte vegetale (in principal lavanda). In perioada interbelica, erau renumite in Bucuresti parfumurile Houbigant, furnizor si al Reginei Maria, dar si Roger & Gallet, Coty sau Guerlain. In anii â30 apar si primele ateliere de produse cosmetice - parfumuri. Dupa nationalizare, se constituie cele doua fabrici majore Farmec Cluj si Macul Rosu, devenita in 1973 Miraj (si in 1998 SC Gerovital Cosmetics SA).
Produsul cu care a fost "obisnuit" romanul a fost deodorantul sau, mai precis, deoparfumul, barbarism (in opinia lui Octavian Coifan) care reflecta "combinatia dintre calitatile unui parfum si prospetimea unui deodorant".
CONDITII. Inainte de 1989, deodorantele comercializate pe piata romaneasca erau, in cea mai mare parte, produse local. Marci ca