Daniel Sandru
Arta pesedista se constituie ca o оmbinare de truc si talent, lupta de culise si unanimitate, lexic democratic si habitudini sovietice. Arta pesedista оsi are originea оn realismul socialist, numai ca, оn reprezentarile imagistice sau literare care-i apartin, nu mai vedem proletari fericiti si furnale fumegand, ci baroni care transgreseaza ogoarele patriei si оsi reproduc domnia de la un congres la altul. Cum e si firesc, istoria acestei arte e scrisa de oamenii care o fac si-al caror unic interes e de a o transmite mai departe, peste veacuri. La Iasi, istoria artei pesediste a fost si este scrisa de Ion Solcanu. Cu ochiu-i patrunzator de la Iasi pan’ la Dagata si retur, de la Pascani pan’ la Coarnele Caprei, cu mintea-i nesubrezita si cu inima-i оnca tanara, starostele artei pesediste de la Iasi оsi lucreaza оn tihna autoportretul si-si scrie istoria. Ce e de retusat se retuseaza, ce e de luminat se lumineaza. Nu e nevoie de tehnica "sfumato", Leonardo era un prost. Dimpotriva, totul trebuie sa fie оn clar, la lumina zilei, transparent. Sa afle toata lumea ca cine misca-n front a iesit din gratii si poate sa-si gaseasca salvarea doar vizavi de sediul Judetenei de partid, оn incinta Mitropoliei, rugandu-se cu smerenie si batand metanii. Оn atelierul оn care artizanul pesedismului de Iasi оsi manuieste, cu nedisimulat talent, penelul ideologic, exista clipe de beatitudine, momente vizionare. El stie. Stie ca, pentru a rezista оn politica temenelelor, trebuie sa fii un martor al оntoarcerii harului salvator al tatucului Iliescu. Stie ca, pentru a putea tine haturile оn propria-i feuda, este nevoie nu de zgubilitici reformisti, ci de tiranozauri loiali, tinuti оn lesa si оndulciti cu cate-o firimitura de la masa Alesului. Stie ca principiul cameleonismului politic e fundamentul artei pesediste: "e esclus" sa-ti trem