Profesorul modern trebuie sa fie un prieten al elevului. Elevii resping lipsa de implicare a profesorului. Ca toate lucrurile supuse schimbarii, relatiile profesor-elev au trecut si ele, de-a lungul timpului, prin diverse stadii. Cu 50 de ani in urma, un profesor bun era acel profesor la ora caruia elevii nici nu indrazneau sa respire de spaima, parintii fiind multumiti cind elevii aveau de lucru pina peste cap la disciplina lui, altfel riscind sa ramina corigenti pentru o virgula sarita din text. Astazi, buna dispozitie din clasa, evidentierea personalitatii elevului si desfiintarea barierei imaginare dintre catedra si banca sint arme obligatorii ale profesorului modern. Un sondaj intreprins la nivelul elevilor de clasa a VIII-a din citeva din scolile romascane demonstreaza ca atitudinea profesorului este in mare masura cea care face ca un obiect sa fie agreat sau nu de elevi. Asa ca, pentru ca relatiile dintre profesori si elevi sa fie bazate pe incredere reciproca si simpatie, elevii s-au gindit sa creioneze portretul - robot al profesorului ideal. In viziunea elevilor, acesta ar trebui sa fie in primul rind competent si bun pedagog, sa fie "un bun prieten care stie sa se apropie de inima elevului", sa dezvolte o relatie amicala cu acesta si sa-l invete si "lucruri de care te lovesti in viata, nu neaparat cunostinte de specialitate". Rabdarea si intelegerea, calmul, cinstea, corectitudinea, seriozitatea, tinuta la ora si, nu in ultimul rind, umorul sint trasaturi care nu trebuie sa-i lipseasca profesorului ideal. Ce nu le place elevilor la un profesor? Foarte multe lucruri, dar in primul rind incompetenta, agresivitatea, nervozitatea, severitatea excesiva, lipsa de intelegere, indiferenta si infatuarea. Toate acestea sint sintetizate in raspunsul unui elev, care spune "nu-mi place cind un profesor se crede superior unui «mucos» care, de multe ori, este mai presus