Daniel Sandru
Ce am vazut pe plan local, de la alegeri оncoace, a fost mai mult politica decat administratie. Sau, la limita, un soi de strutocamila administrativ-politica. Altfel spus, administratia a fost transformata оntr-un instrument al luptei politice, pe fondul tensiunilor existente оntre Prefectura portocalie si Primaria devenita, pentru prima data pe baza votului popular, de-un albastru pesedist. De-o parte, sustinand pana la saturatie ca rolul prefectului este acela de "a veghea" la respectarea legilor оn actul administrativ local, conducerea prefecturii l-a scos la оnaintare pe Valerian Salavastru, omul al carui "microcip" este setat astfel оncat sa-l hartuiasca оn permanenta pe primarul pesedist Gheorghe Nichita. Dincolo de acest caz, trebuie spus, оn paranteza, ca оnsasi оntelegerea atributiilor prefecturale оn aceasta maniera, conforma оntr-adevar cu legea, pleaca de la o prezumtie de vinovatie: aceea ca primarii trebuie "vegheati", preventiv, ca nu cumva sa se manifeste оn calitatea lor "naturala" de furaciosi. Оn plus, modelul francez al prefecturii ca extensie a centralismului guvernamental оn teritoriu, era mai curand valabil оn secolul 17 decat astazi. (S-ar putea sustine ca Franta a mentinut si azi institutia prefectului; aici, as aduce ca replica o observatie interesanta pe care am avut ocazia sa o preiau dintr-o discutie pe aceasta tema cu analistul Cornel Codita, si anume aceea ca prefectura, ca institutie politica franceza, tine acolo de o anumita traditie, pe cand la noi existenta sa chiar e nejustificata). Оn contextul unei "coabitari" ideologice, asa cum se оntampla sa avem acum la Iasi, preocuparea pentru actul administrativ risca sa treaca оn plan secund, pe primul loc aflandu-se plata politelor de natura politica. Pe de alta parte, nici primarul Iasului nu s-a lasat mai prejos, invocand public nereg