Cecilia STEFANESCU
Legaturi bolnavicioase
Editia a II-a, revazuta, Editura Polirom,
Colectia „Ego proza“, Iasi, 2005, 190 p.
Dupa cartea Ceciliei Stefanescu, aparuta initial la Editura Paralela 45 (2002) si reeditata anul acesta la Editura Polirom, regizorul Tudor Giurgiu este pe cale de a face un film, care va aparea in februarie 2006. Tudor Giurgiu promite un film de succes dupa un scenariu (scris de Cecilia Stefanescu) incitant: iubirea „bolnavicioasa“ dintre doua adolescente, ulterior colege de facultate. Naratoarea (care isi spune o data pe nume – Cecilia – si pare a se identifica, la final, cu misteriosul personaj Kiki) se indragosteste de fosta colega de banca din liceu si apoi colega de facultate la Bucuresti. Careia ii spune, ambiguu, Alex. Atractia resimtita nu este (initial) una fizica, ci, mai degraba, vine dintr-un soi de evadaredin monotonie, din plictisul vietii de provincie si, mai apoi, din dezradacinarea si scepticismul studentiei, al studentiei boeme, cu chiuluri de la cursuri si preumblari pe stradutele Lipscanilor sau escapade montane, cu locuinte mansardate, timp pierdut, fum de tigara, hasis etc.
Contrar tuturor asteptarilor, Legaturi bolnavicioase nu este deloc o carte impudica, ce socheaza habitudinile si morala comuna – in dreapta traditie a inaintasei, la care face trimitere (Les Liaisons dangereuses) –, ci, mai ales, o carte livresca si foarte la locul ei, in fond, fara pasaje „fierbinti“. Livrescul acesta cu trimitere la Laclos, dar si la Proust, Flaubert sau Baudelaire, distanteaza cartea Ceciliei Stefanescu de valul de proza tinara, erotica si biografista. Legaturi bolnavicioase respira nu atit autenticism, cit un soi de bovarism auctorial, care o impinge pe eroina in bratele lui Alex si apoi ale artistului Renato, o face amatoare de parfumuri (pentru a o seduce pe Alex) si de madlene ale me