•Descentralizarea invatamantului preuniversitar ar urma sa fie pusa in practica din anul scolar 2006-2007 •Actiunea presupune mutarea responsabilitatilor de la autoritatile centrale la cele locale, ceea ce va face ca scolile sa isi poata gestiona singure resursele umane si financiare
Descentralizarea invatamantului preuniversitar sau transferul competentelor decizionale mai aproape de beneficiar, scoala devenind principalul factor de decizie, este perceputa diferit de profesori si Ministerul Educatiei, divergentele vizand mai ales aspectele financiare. Reprezentantii Ministerului Educatiei si Cercetarii (MEC) spun ca descentralizarea presupune mutarea responsabilitatilor de la autoritatile centrale la cele locale, ceea ce va face ca scolile sa isi poata gestiona singure resursele umane si financiare. Unitatea scolara devine astfel principalul factor de decizie, in conditiile in care se asigura participarea si consultarea celor interesati, cadre didactice, parinti si autoritati locale. Descentralizarea invatamantului preuniversitar ar urma sa fie pusa in practica din anul scolar 2006-2007, procesul durand intre trei si cinci ani si presupunand trecerea responsabilitatilor si a gestionarii fondurilor catre unitatile locale. Ministerul Educatiei isi propune ca, in 2006, sa implementeze acest proiect in zece judete, printre care si judetul Iasi, urmarind sa introduca competitia intre scoli, care sa fie interesate sa aiba cat mai multi elevi, pentru ca finantarea va fi facuta in functie de numarul de elevi.
Principalele schimbari
In cadrul descentralizarii, directorii sunt numiti de catre comunitate pe durata determinata si pe criterii transparente, putand fi revocati daca rezultatele stabilite nu sunt atinse. Gheorghe Isvoranu, liderul Federatiei Sindicatelor din Invatamant Spiru Haret, spune ca trebuie tinut cont de anumite