Artiştii plastici, strungarii, maşiniştii, croitoresele şi tâmplarii sunt cei cărora actorii şi regizorii nu le mulţumesc niciodată atunci când iau câte un premiu. Dincolo de farmecul Artiştii plastici, strungarii, maşiniştii, croitoresele şi tâmplarii sunt cei cărora actorii şi regizorii nu le mulţumesc niciodată atunci când iau câte un premiu. Dincolo de farmecul paradisiac şi imaculat al spectacolelor de gală, se întinde un infern de familie, în care se construiesc decorurile, iar costumele iau forme spectaculoase dintr-o simplă bucată de pânză. Pentru a-i pune în valoare pe actori, 76 de oameni lucrează în atelierele de la Teatrul Naţional, în încăperi largi, călduroase vara şi răcoroase iarna, sau înghesuiţi în cămăruţe strâmte.
Ceauşescu domneşte la butaforie
În atelierul de butaforie ajunge pentru reparaţii coroana lui ştefan cel Mare, din "Apus de soare". Aurul masiv, care în serile lui bune sclipeşte de pe scenă până în primele rânduri, nu este decât o bucată de material bine pictat, iar safirele şi diamantele... simple mărgele colorate. Coroana este zdrenţuită, pentru că recuziterii "îşi bat joc de obiecte şi le aruncă de-a valma". Viorel Pater, şeful atelierului de butaforie, lucrează la Naţional din 1978 şi s-a înconjurat de multe creaţii unicat, de care îi e greu să se despartă. Pe un dulap, la vedere, tronează o statuie din bronz a soţilor Ceauşescu, realizată înainte de ?89 şi pe care nimeni n-a mai vrut-o, deşi totul a fost făcut după ordin, Nea Nicu fiind sculptat "mai înalt" decât consoarta.
La mecanică-producţie, strungul are rol principal
Decoruri complete din metal, săbii, cuşti de fier, cotiere şi mănuşi pentru pedestraşi, toate se fac între patru pereţi crăpaţi, unde opt bărbaţi mai scapă printre dinţi sudălmi la adresa dispozitivelor vechi de 30 de ani. Cu toate acestea, ei se mândresc că pot face un scut într-o zi. Nic