Multa vreme s-a crezut ca in Romania se citeste mult si ca sintem o natiune cu mare apetit cultural. Un Centru de Studii si Cercetari in domeniul culturii, care functioneaza de ceva timp pe linga Ministerul Culturii, spulbera rind pe rind toate iluziile in aceasta privinta. In Romania exista doar 350 de librarii, cifra de afaceri a domeniului cartii este sub 25 milioane de euro anual, 12% din populatie nu are in casa nici o carte.
Alte sondaje ar fi mult mai concludente.
De pilda, ce procent din esantionul chestionat a citit o carte si ce procent nici una. 40% din esantionul chestionat nu a putut spune numele nici unui pictor. Singurii scriitori ale caror nume au putut fi invocate de un mare procent din populatie au fost Eminescu, Creanga, Sadoveanu, iar ca regizor Sergiu Nicolaescu.
Noi, editorii, avem motive sa ne alarmam nu numai fiindca lucram intr-un domeniu in care trebuie sa ne calculam oferta in functie de o cerere atit de mica, ci si pentru ca, alaturi de scoala, biserica, uniuni de creatie, organizatii ale societatii civile, sintem direct responsabili de starea culturala a natiunii, de nivelul ei de civilizatie care nu poate fi despartit de aceasta „stare culturala“, de bunastarea ei spirituala, atit de intim legata de cea materiala.
Pornind de la aceasta exigenta, Editura Curtea Veche isi pune, ca toti editorii, pesemne, problema modalitatilor de a contribui la un program de imbunatatire a unor parametri de-a dreptul ingrijoratori referitori la deprinderile de lectura ale romanilor.
Sansa de a gasi un sponsor cultural prin a carui generozitate sa ne punem in practica ideile nu se iveste insa des. Gratie firmei Oriflame, Curtea Veche poate realiza, in anul 2006, un proiect de acest fel.
Ideea este simpla si aminteste de „comertul conditionat“ de odinioara. Oriflame ofera, lunar, distribuitorilor d