(Foto: )
Cel mai recent Ordin al Autoritatii Nationale de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice (ANRMAP) impune institutiilor publice sa selecteze institutiile media cu care incheie contracte de publicitate in functie de tiraj, public tinta si profil, sa justifice cheltuielile de publicitate si sa asigure accesul
public la datele achizitiei. In linii mari si teoretic, acest lucru ar insemna ca banul public va fi cheltuit cu mai mare justete, in timp ce, pentru mass-media, efectele vor fi resimtite mai acut.
Din acest motiv, Saptamana Clujeana i-a provocat pe reprezentantii catorva publicatii locale pentru a analiza impreuna schimbarile pe care le va aduce noua legislatie in presa clujeana. Concluziile sunt, lesne de intuit, "pentru unii muma, pentru altii ciuma".
Alegere cu doua taisuri
Astfel, daca la nivel central, publicatiile se vor trezi intr-adevar in competitie deschisa, in provincie, noile reglementari in domeniu vor pune, pe langa problema influentelor politice si economice, pe cea a supravietuirii efective.
Aceasta pentru ca, odata publicate cifrele de difuzare (in judetul Cluj, potrivit Biroului Roman de Audit al Tirajelor, doar Clujeanul este auditat la zi), unele publicatii vor fi excluse de la impartirea contractelor de publicitate de la stat (avand tiraje prea mici); apoi, cifrele ramanand publice, le-ar putea crea probleme acestor publicatii si in relatia cu clientii privati. Prin urmare, pentru aceste publicatii, singura solutie este sa ramana neauditate si sa obtina, prin mijloace mai putin transparente, contracte de publicitate de la companiile private. Insa, si la acest capitol, piata publicitatii evolueaza rapid.
Din ce in ce multe companii apeleaza la agentiile specializate pentru cheltuirea