Leo Butnaru
Avangarda rusa
Volumul 1 – poezia.
antologie, versiune romaneasca si note de Leo Butnaru, Editura Princeps Edit, Iasi, 2006, 468 p.
Livia Cotorcea
Avangarda rusa
antologie, traducere, note, prefata de Livia Cotorcea, Editura Universitatii „Al.I. Cuza“ Iasi, 2005, 396 p., 50 ilustratii
De cele mai multe ori, cind se vorbeste despre avangarde, la noi se amintesc doar experientele occidentale, franceze mai ales sau italiene (cind futurismul este cel in chestiune). Pe de o parte, fenomenul se justifica prin faptul ca si miscarile avangardiste romanesti tot la Paris si-au cautat acreditarea, iar unii dintre mentorii acestora in invidiatul apus au depasit anonimatul la care apartenenta la literatura autohtona ii condamna: Tristan Tzara nu ar fi putut, probabil, sa-si promoveze din Bucuresti manifestele, cu aceeasi eficienta care i-a stat la indemina la Zürich, Gherasim Luca, Benjamin Fondane ar fi trebuit sa se multumeasca, asemenea unui Urmuz, cu titluri iluzorii de glorie locala, de nu abia postuma, daca nu s-ar fi facut cunoscuti in tara lui Breton. Mai mult decit atit, grupul suprarealist de la Bucuresti (Gellu Naum, Paul Paun, Trost, Virgil Teodorescu s.a.), desi mult mai autentic decit cel parizian, a considerat ca si-a indeplinit misiunea abia atunci cind André Breton si ciracii sai au catadicsit sa le recunoasca meritele; nu mult dupa aceea ei s-au si despartit, unii parasind tara, altii devenind poeti oficiali, Gellu Naum singur raminind fidel crezului artistic din tinerete.
- Avangarda rusa s-a mutat la Iasi
Este de mirare cum de a putut capata atita efervescenta avangarda romana ignorind, cu desavirsire aproape, ceea ce se petrecea la rasarit. Spre deosebire de noi, rusii au ramas mult mai sceptici fata de modelele din Occident, manifestindu-si personalitatea mai pregnant si