Pentru ca afacerile sa mearga bine, directorii de companii folosesc personal specializat pentru a-si supraveghea salariatii.
Alexandru Ioan Cuza mergea incognito prin tara ca sa masoare cinstea negutatorilor cu ocaua. Patronii moderni au inventat "mistery shopping", un serviciu gandit pana la cele mai mici detalii, instrument de supraveghere si evaluare, menit sa imbunatateasca atitudinea angajatului fata de client.
Util atunci cand managerul vede ca au scazut vanzarile si nu stie de ce, important pentru a preveni dezastrul.
Angajatii companiilor stiu ca sunt supusi unor teste de acest tip, dar cand se intampla si cine ii spioneaza este pentru ei o enigma. Oricum, comportamentul spionului trebuie sa fie natural, exact ca al unui client oarecare. Efectele spionajului sunt diverse: cei cu note mari iau niste bani in plus la salariu, repetentii sunt luati la discutii separate de seful magazinului.
"Nu am concediat niciodata un angajat care a obtinut un punctaj mic in urma unei astfel de vizite. Nu sunt nici macar certati, ci pur si simplu se discuta cu ei si li se spune foarte clar ce au gresit", spune Georgios Tsamis, director in cadrul lantului "Gregory’s" din Capitala. Tot el arata ca magazinul care inregistreaza cel mai mare punctaj primeste titlul de "Magazinul lunii".
Turnatori cu acte in regula
O data pe saptamana, Emi, de meserie "spion", intra intr-un fast-food din Capitala si comanda, ca orice client obisnuit, ceva de mancare si o racoritoare sau o cafea. Ca tot omul, are zile bune si zile proaste, asa ca uneori e calm si stie ce vrea, alteori ii pune zeci de intrebari vanzatorului inainte de a decide ce branza i-ar placea in sendvis.
Dupa ce plateste, ca are nevoie ori ba, intra si la toaleta inainte de a pleca spre casa.
Ajuns in metrou, scoate un pix si un formular