Prototip Dacia Estafette(Foto: Replica de Constanta)
Masina populara a Romaniei are si ea o istorie alternativa, povesti nespuse si intamplari necunoscute publicului larg. Pentru romani, Dacia reprezinta un motiv de mandrie abia dupa aparitia Logan, timp de 40 de ani constituind un brand care nu a depasit niciodata granitele tarii.
Nici nu erau prea multe motive de mandrie, francezii de la Renault punandu-si mainile in cap in 1999, cand au (re)venit in Romania pentru a prelua Dacia. Publicul larg cunoaste un numar relativ redus de modele Dacia, dar istoria acestei masini a insemnat si experimente indraznete, soldate cu prototipuri stranii.
Din cand in cand, pitestenii- pentru ca doar ei aveau privilegiul de a admira prototipurile- vedeau pe strazi cate un mutant de Dacia, care nu se transforma insa niciodata in masina de serie. Desi exemplele sunt destul de numeroase, nu stim cati romani au vazut sau auzit de Dacia Brasovia, Jumbo, Star, monovolumul Nova sau D 33.
Cu atat mai putini sunt cei care au vazut vreodata o Dacia Estafette, singurul van produs vreodata de Romania si care s-a bucurat de un succes nebun in Franta anilor ’70. Intre 1975 si 1978 s-au produs la uzina de la Pitesti 842 de modele Dacia Estafette, replica a celebrului Renault Estafette, o dubita adresata generatiei hippy, care a facut furori in Franta anilor ’70.
In prezent, se mai gasesc circa 10 exemplare in Romania, pretul unei astfel de Dacii depasind 3.000 euro. Nu se stie de ce nu s-a mai fabricat dupa 1978, dar este foarte posibil sa fie vorba despre directivele de partid care nu permiteau tineretului comunist o astfel de emancipare hippioata.
Dacia Estafette este atat de rara, incat nici macar uzina mama de la Mioveni nu mai are un astfel de exemplar. Povestea de succes a m