- Saptamana trecuta, am mai asistat la o modificare a regulilor, chiar in timpul jocului, Curtea Constitutionala aproband modificarea Legii Referendumului - prin care presedintele poate fi suspendat cu votul a 50%+1 dintre cei care se prezinta la urne. O decizie aplicabila sau nu in 19 mai?
- Procesul de demitere a presedintelui este indivizibil, nu poate fi impartit pe bucati. Ca urmare, acestui proces de demitere a presedintelui i se aplica o singura reglementare. Este inadmisibil sa se prezinte ca prima parte din acest proces este reglementata de o lege, si ultima parte, de o alta lege. Ca urmare, logic, juridic, intregul proces de demitere a presedintelui trebuie sa fie guvernat de legea in vigoare in momentul in care a inceput acest proces. Iata de ce, daca respectam principiile juridice care guverneaza conflictele de legi in timp, referendumul din 19 mai va trebui sa fie guvernat de legea care este in vigoare in momentul de fata, nu de modificarile care au fost aprobate de Parlament si validate de Curtea Constitutionala. Daca se va intampla sau nu asa, este un aspect care va fi decis de Curtea Constitutionala cand va analiza rezultatele referendumului. Daca nu se va intampla asa, va fi o incalcare a unui principiu constitutional, respectiv principiul neretroactivitatii legii.
- Cum poate fi interpretata o astfel de modicare a legii cu doar cateva zile inainte de referendumul pentru suspendarea presedintelui?
- Dincolo de aspectul juridic al aplicabilitatii deciziei Curtii Constitutionale la care ma refeream, care este foarte important, nu trebuie ignorat aspectul simbolic al acestui demers. Toti cei care doresc sa pastreze sistemul de distribuire a resurselor Romaniei in beneficiul personal si in dauna cetatenilor Romaniei s-au coalizat si, intr-un mod inadmisibil, intr-un mod lipsit de orice fel de fair-play, incearca sa schimbe regulile j