110 copii din aproape 300 câţi găzduieşte Şcoala Generală nr. 23 au fost „părăsiţi” de părinţi, în favoarea muncii. Adică o treime. Termenul de „părăsit” nu este deloc exagerat, pentru că în acest fel se simt copiii. „Anul trecut, mama a plecat împreună cu bunica în Italia. Tata e despărţit de mama, iar eu acum stau cu bunicul. Mă înţeleg bine cu el, dar nu e ca mama. El nu le are cu cartea şi nu mă pune să învăţ, cum făcea bunica. Nici nu-mi spune să-mi fac temele. Aşa că am avut timp să ies mai mult timp pe afară cu prietenii. Din cauza asta, am ajuns să chiulesc. Acum, mama s-a întors acasă şi nu o mai las să plece”, a spus Paul, un elev de clasa a VII-a. El este unul din norocoşi. Mama lui s-a întors înainte ca elevul să abandoneze şcoala. În numai jumătate de an, cât mama lui a fost plecată, el s-a lăsat de carte, a început să chiulească şi era să rămână corigent. Pentru el, dar şi pentru ceilalţi copii de căpşunari, reprezentanţii Şcolii nr. 23 a conceput un program de asistenţă şi reabilitare.
Europa face,
Europa desface
„Copiii resimt lipsa afectivităţii. Unii se interiorizează, alţii bravează şi se erijează în lideri negativi. Chiulesc şi sunt tentaţi să abandoneze şcoala”, a declarat Lucia Laurenţiu, coordonatorul proiectului „Timpul liber în favoarea mea”. Proiectul îşi propune să mărească procentul de participare la ore în 90% din cazuri, să dezvolte so-cializarea la 50% dintre elevi şi să rezolve problemele de comportament. Practic, problema cauzată de exodul spre Europa îşi va găsi rezolvare tot pe bani europeni. „Este destinat copiilor din familiile monoparentale sau din familiile în care unul sau ambii părinţi muncesc în străinătate. «Timpul liber în favoarea mea» se întinde pe o perioadă de şase luni. Săptămânal, vom organiza cursuri de dansuri po-pulare, dansuri de societate, grădi-nărit, limbi străine. Pentru toate aceste cursur