Londra ar putea înceta să mai fie centrul financiar al Europei.... din cauza aeroporturilor. Cel mai mare aeroport britanic (şi unul dintre cele mai mari ale Europei) şi operatorul său, British Airports Authority, sunt pe cale să declanşeze o adevărată răscoală în rândul oamenilor de afaceri, dar şi a ecologiştilor.
Întârzieri, cozi ce durează mai multe ore la rând, apoi zeci şi sute de bagaje pierdute sunt doar câteva dintre motivele pentru care cei veniţi la Londra în interes de serviciu încearcă să evite aeroporturile Heathrow şi Stansted.
Probleme existau demult, pentru că de pe Heathrow vin şi pleacă zilnic milioane de persoane. Însă ele s-au agravat după alertele de anul trecut, când s-a interzis accesul cu lichide în terminale şi accesul la bord cu un singur bagaj de mână.
Acum, accesul în Heathrow durează mai mult chiar decât la Tel Aviv, unde fiecare pasager este intervievat de oficialii responsabili cu securitatea. Măsurile excesive de securitate nu fac altceva decât să sporească riscul terorist – sutele de mii de oameni care stau la cozile interminabile pot deveni oricând ţinte pentru terorişti.
De vină este operatorul britanic, care de mai mulţi ani nu a mai făcut nici o investiţie serioasă în infrastructura aeroporturilor, iar facilităţile “de mâna a treia” pe care le oferă au fost proiectate pentru o altă epocă. Iar spaţiul pentru stat jos a dispărut aproape de tot, pentru că, odată privatizat, BAA a decis să înlocuiască scaunele cu magazine de tot felul în terminale.
Unii oameni de afaceri preferă soluţii complicate, gen să ia trenul Eurostar spre Bruxelles şi de acolo avionul spre altă destinaţie, ceea ce durează şi costă mult mai puţin decât să plece de pe Heathrow. Cei care descind totuşi pe Heathrow, aşteaptă uneori o oră doar să apară semnul că îşi pot ridica bagajul şi apoi o altă oră, o oră şi jumătate ca acestea să