Tarile fostei Uniuni Sovietice, care detin rezerve impresionante de petrol, sunt interesate sa-si vanda marfa prin oleoductul Constanta-Trieste. Aparent, Rusia priveste de pe margine crearea acestuia, fara sa se implice, desi este interesata direct de o alta ruta pentru transportul titeiului caspic, ruta care include Bulgaria si Grecia si exclude Romania. Implicatiile economice, financiare si geopolitice ale oleoductului au fost dezvaluite de catre Mihai Lupu, directorul general al Oil Terminal, una dintre cele doua companii romanesti nominalizate de statul roman pentru a face parte din comitetul interstatal care va realiza oleoductul.
— In ce stadiu se afla in acest moment proiectul oleoductului Constanta-Trieste?
— Nu putem vorbi despre un stadiu al proiectului, ci despre o faza incipienta de creare a companiei interstatale, creata pe scheletul unor companii nationale nominalizate de fiecare guvern sau minister al statelor implicate. Pana pe data de 15 august se va stabili clar de fiecare stat ce companii vor face parte din compania interstatala. S-a ajuns la concluzia ca, daca nu exista niste entitati distincte, nu se poate implementa acest proiect. Este foarte important ca exista Oil Terminal. Nu este important cine este director sau ministru, ci este important ca Oil Terminal va lucra pentru implementarea acestui proiect.
— De ce au fost propuse de catre partea romana Conpet si Oil Terminal pentru a face parte din acest proiect?
— In primul rand, datorita experientei si, in al doilea rand, profilului de activitate. Oil Terminal e specializat pe operatiunile via mare, iar Conpet este specializat pe partea de transport conducte pe teritoriul Romaniei.
— De proiectul oleoductului Constanta-Trieste sunt interesate si state din fosta Uniune Sovietica.
— Sigur ca toata lumea se adapteaza economiei de piata. Unii vor sa