» Noile paradigme ale secolului 21 impun o abordare inedita, adaptata la tehnologia de varf, a relatiei dintre Divin si individul uman.
» Doua motive justifica demersul: tendinta tehnologizanta a educatiei tinerilor si criza de modele in societatea contemporana.
» Studiile academice vor fi nevoite sa faca loc acestei tematici pentru ca ofensiva cyber-religiilor e parte din procesul general de globalizare in universul comunicational.
Proliferarea religiilor emergente in spatiul virtual poate sa socheze: exista peste un milion de site-uri religioase astazi pe Web. Majoritatea celor care folosesc calculatorul si Internet-ul pe plan global pentru acest domeniu au pregatire superioara, sunt vorbitori de limba engleza si sunt euroamericani, dar si Asia vine puternic din urma. Tarile sarace si suprapopulate se mentin in limitele religiilor traditionale tocmai din cauza deficitului tehnologic local. Dar Internetul se apropie vertiginos si de aceste populatii.
Suna alarma pentru religiile traditionale
Inca din anul 1989, Umberto Eco, in "Pendulul lui Foucault", in stilul sau caracteristic, atragea atentia asupra frecventei inimaginabile a grupurilor oculte si diabolice (cum li se spunea in carte) care propuneau publicarea editoriala a fantasmelor lor. Nu vorbim aici doar de erezii moderne, ci de un fenomen social mult mai profund.
In fond, oricine poate constata faptul ca nimic original nu exista in miscarile eretice. Ereziile sunt simple reinterpretari de texte sacre. Aberatia consta in a-ti da viata pentru ele sau a o lua pe a altora in numele lor. In acest plan, lucrurile stau diferit in lumea virtuala: cel putin deocamdata crimele motivate de erezii lipsesc!
Alarma pentru religiile traditionale, ortodoxia in cazul nostru, trebuie sa sune cu mult mai mare putere decat clopotul din Rameti. Aceasta pent