Un eveniment cultural cu adevarat exceptional, prin calitate si prin implicarea pasionata a oamenilor de meserie care l-au pus la cale – lector univ. Dinu Dumbravician, Piet Gerards – graphic designer, David Quay – type designer, Warren Lee, Maud van Rossum – graphic designeri si Hanna Donker – a avut loc in perioada 19-22 noiembrie la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti, catedra de design. Reprezentanti ai unei foarte vechi traditii si culturi ilustre a tiparuluitiparului, profesorii olandezi au lucrat alaturi de studentii romani, cu experimente practice dedicate caracterelor de litera, atit de cruciale pentru inteligibilitatea (nu doar lizibilitatea) si aspectul oricarei tiparituri, prin conferinte dedicate publicatiilor, designului grafic al acestora, prin prezentari de lucrari si edituri.
Oaspetii au adus o intreaga expozitie de carti, cu design si mesaj deosebite, de afise reprezentative pentru opera a 25 de designeri de renume olandezi, obiecte-creatii de design si mobilier de expunere. Intre acestia, sa-i amintim aici doar pe Piet Gerards cu afisele pentru evenimentul Balet Mecanic, unde i-am regasit pe Marcel Iancu si Tzara si pe Gerard Unger, creatorul unui spectaculos – prin efecte, caracter de litera – Gulliver, ecologic conceput pentru a salva spatiu tipografic si deci hirtie, adoptat din 2000 de USA Today.
Expozitia de la Galeria UNA a fost o ocazie de admira si de a aprofunda munca, efortul constant si investitia enorma de talent si gindire a pasionatilor creatori de caractere de litere olandezi dar si romani, pentru ca ea a avut si o sectiune studenteasca la care ne vom referi pe larg. Douazeci si patru de studenti romani si olandezi au fost prezenti cu cite o lucrare intr-o expozitie, care ea insasi a avut un design alert, cu o excelenta functie comunicativa vizuala, fiecare piesa fiind acompaniata de un cartonas discret