Presa a relatat zilele trecute ca inspectorii Consiliului Concurentei (CC) au demarat o serie de controale inopinate la o parte dintre actorii de pe piata pensiilor private obligatorii (pilonul II), fapt confirmat de oficialii institutiei mentionate printr-un comunicat de presa.
Conform comunicatului, investigatia are ca obiect posibila incalcare a Legii concurentei in ceea ce priveste nivelul comisionului lunar de 2,5% practicat de administratorii de fonduri de pensii autorizati in pilonul II si a fost demarata in urma unor sesizari "externe" Consiliului. Cu alte cuvinte, demersul a fost lansat in urma unor reclamatii primite din exterior.
Prevederile Legii concurentei, atat in Romania, cat si la nivelul Uniunii Europene, sunt foarte clare. Ele interzic intelegeri exprese sau tacite intre agentii economici ori asociatiile de agenti economici, orice decizii luate de asociatiile de agenti economici, care au ca obiect sau ca efect restrangerea, impiedicarea ori denaturarea concurentei pe piata romaneasca.
Iata de ce, pe buna dreptate, Consiliul Concurentei - sezizat "extern" - a fost obligat sa actioneze. In ce a constat concret sesizarea? In "posibila intelegere intre companiile implicate" sa practice comisionul maximal de 2,5% din contributiile virate.
Pentru o analiza "tot externa" a acestei acuzatii sau mai degraba a motivatiilor unui astfel de demers ilegal trebuie amintite cateva lucruri.
In primul rand, in momentul elaborarii legislatiei fondurilor de pensii administrate privat (pilonul II) au fost dezbateri serioase in privinta introducerii unui plafon pentru comisionul din contributia participantului. Unii au sustinut si au reusit sa introduca in legea aprobata acest plafon de 2,5%, motivatia lor fiind aceea ca trebuie limitata posibilitatea companiilor de administrare sa creasca nejustificat aceste comisioane, practic nelegate