Muncitori budişti fabrică în China ornamente pentru "sărbătorile creştine", devenite secular-consumiste. Victoria economică a Chinei asupra Occidentului va fi însoţită şi de o Muncitori budişti fabrică în China ornamente pentru "sărbătorile creştine", devenite secular-consumiste. Victoria economică a Chinei asupra Occidentului va fi însoţită şi de o globalizare a culturii (politice) chineze?
De Petre Munteanu
Prognoza "The World in 2008", editată de The Economist, conţine o "China special section" - ca, de altfel, toată presa internaţională; iar când nu e China, e India. Cu revista şi HP-ul chinezesc în rucsacul Samsonite-made-in-China, am urcat în rapidul de Buşteni. Cei trei vecini de canapea erau… tot chinezi! Două fete şi un băiat, care au vorbit tot timpul.
Mai ales băiatul. Câtă energie! E clar că au ceva de spus. Lumii. De altfel, trebuie că deja se simt oriunde ca acasă - mai ales în magazine. N-am înţeles nimic din ce turuiau, mai puţin când una dintre fete i-a spus controloarei "three" şi "thank you". Mi-am amintit însă că tinerii sudanezi şi panamezi învaţă mandarina, semn al importanţei relaţiilor ţărilor lor cu Beijingul; ba chiar şi părinţii britanici aleg acest exerciţiu intelectual pentru copiii lor.
Cu preţul pe preţuri călcând
Am revenit din călătorie cu o biblie-breloc, cu coperţi de plastic acoperite cu o foiţă bronzulie. Vânzătoarea o recomanda ca fiind "scrisă în latină". Coperta zice însă că "Dios Habla Hoy". Scrisul e miniatural până la ilizibil cu ochiul liber. Cândva, astfel de tipărituri erau rare şi foarte scumpe. Acum costă cinci lei. Explicaţia se află pe încuietoarea din plastic: "China". (BBC tocmai anunţase că Vaticanul a miruit un cardinal uns întâi de Beijing.)
Pragmatismul chinez şi satisfacţia restului lumii - bogate sau sărace - de a cumpăra ieftin face