Criticii denunţă „pornoşagurile la vrac“, considerând că, după ’70, adevăratele romane de dragoste au fost scrise de Marin Preda, Gellu Naum şi Mircea Cărtărescu. Sursa: Hepta
În prezent, în romanul modern,se pune un accent nupe o poveste de dragoste, cipe una de sex, afirmăcriticul Nicolae Manolescu. ScriitorulMircea Cărtărescu spune căromane de dragoste siropoase,kitsch, de consum au existatdintru-nceput şi se scriu şi azi, învarianta lor „hard“, „erotizată dinplin“, iar Mircea Mihăieşvorbeşte chiar de „pornoşagurilela vrac“ ale generaţiei ultime deprozatori.
În ciuda acestei tendinţe, înproza modernă s-au impus uneletitluri valoroase: „Matei Iliescu“,„Cel mai iubit dintre pământeni“,„Orbitor. Corpul“ şi „Zenobia“,lui Gellu Naum.
„Matei Iliescu“, cel maiapreciat de critici
„Scriitorii români nu suntdestul de candizi. În romanul modernexistă mai mult sex decâtdragoste“, explică NicolaeManolescu.El alege în topul său, din perioadamodernă, numai romanul„Matei Iliescu“, de Radu Petrescu,apărut în anul 1970.
De altfel, cei mai mulţi dintrecriticii şi scriitorii care şi-auexprimat opţiunile au alesromanul lui Radu Petrescu peprimul loc în proza modernă.Criticul Simona Sora spune că„Matei Iliescu“ este „un minunatroman al formării senzuale şisentimentale, o carte excelentscrisă, care vorbeşte, după cumspune autorul despre «dragosteacare nu se termină niciodatăpentru că ea produce în individtransformări în şir infinit»“.
Iubirile lui Victor Petrini
Simona Sora alege trei romanedin proza modernă: „Coajalucrurilor sau Dansând cuJupuita“ (1996), de AdrianOţoiu, şi „Orbitor. Corpul“(2002), de Mircea Cărtărescu.„«Coaja lucrurilor...» este «opoveste de amor postuman»apărută din senin între undivorţ şi o (posibilă) sinucidere,într-un roman al romanelorpostmoderne. Am ales «Orbitor.Corpul» mai