HORIA PATAPIEVICI: "În 31 ianuarie 2008, Curtea Constituţională a României (CCR) a decis că Legea nr. 187/1999 (cu modificările OUG nr. 16/2006), în baza căreia funcţionează CNSAS, este neconstituţională." Sursa: EVZ
În 31 ianuarie 2008, Curtea Constituţională a României (CCR) a decis că Legea nr. 187/1999 (cu modificările OUG nr. 16/2006), în baza căreia funcţionează CNSAS, este neconstituţională. CCR a adus trei argumente: (a) prin obiectul de deconspirare a Securităţii, Legea instituie o „răspundere morală şi juridică“, ceea ce este contrar dreptului; (b) prin atribuţiile fixate de Lege, activitatea CNSAS „are caracter jurisdicţional“; (c) această activitate jurisdicţională nu este nici administrativă (pentru că nu e facultativă), nici judecătorească (pentru că nu respectă procedurile obligatorii administrării justiţiei), singurele două forme de activitate jurisdicţională permise de Constituţie. De aici rezultă că activitatea jurisdicţională desfăşurată de CNSAS este extraordinară, ceea ce e contrar Constituţiei, care interzice în mod expres instituirea şi funcţionarea instanţelor extraordinare. Activitatea CNSAS, deci, este anticonstituţională. Această decizie este definitivă şi irevocabilă. Prin ea, Curtea Constituţională şi-a consolidat în mod spectaculos rolul de instanţă supremă de arbitraj al tuturor conflictelor politice din societatea românească, parcurgând încă un pas pe calea fără întoarcere a asumării unor prerogative politice care până acum aparţineau fie parlamentului, fie executivului, fie preşedinţiei. Motivul e evident: proasta croială a Constituţiei României. Iar instituţia chemată să cârpăcească permanent această croială ineptă este o adunare de nouă jurişti, numiţi politic dintre servitorii politici ai potentaţilor politici, adică Curtea Constituţională a României.
Chestiunea competenţei (morale şi juridice) a CCR trebuie