FOTOGRAME FARA OBIECTIV In urbea noastra dulce si culturala, printre alti literati, isi duc veacul si povara patru Poeti. Le scriu menirea si darul cu majuscula deoarece nu le voi aminti limpede numele sub care, obligatoriu, toti ar trebui sa fie prezenti in orice varianta prescurtata a oricarui dictionar al scriitorilor romani (si nu doar ieseni). Pe trei dintre acesti barbati am avut bucuria de a-i cunoaste. Fiecare imi permite, la cite o intilnire fortuita, sa-l intreb despre vrute si nespuse. De la ei am aflat doua intimplari semi-publice pe care indraznesc a le repovesti pentru ca au, din pacate, un iz de generalitate asa-zis "literara". Cuprins de atmosfera incinsa a unor mai vechi alegeri scriitoricesti, un Poet si-a tiparit un articol virulent indreptat, bineinteles, impotriva unui confrate. Profitind ignobil de faptul ca avea o ruda ce putea sa rascoleasca hirtogaria Tribunalului, a facut publice niste informatii ce se aflau intr-un vechi dosar de divort al Poetului "oponent". Mai de curind, un alt scriitor, bazindu-se pe un firav manuscris extras din arhiva C.N.S.A.S.-ului, si-a pus la dispozitia publicului o carte primita de la un alt Poet, cu admirativa dedicatie olografa, si a lasat cititorii unui cotidian sa compare cele doua exemple de scriitura, pentru a decide, intr-o injusta (ne)cunostinta grafologica, daca Poetul vizat a fost sau nu colaborator al Securitatii. Dupa 18 ani de neinteleasa libertate a cuvintului, de cite polemici cu adevarat literare, fara conotatii politice si bazate numai pe convingeri estetice, avem cunostinta? Spiritul de casta al impatimitilor condeieri pare, si nu de ieri, ca s-a coborit intr-un golem aflat la limita dintre fiinta si nefiinta. Din pacate, nobilimea ce ne conduce limba nu intra cu demnitate sub ghilotina descapatinatoare a istoriei literare, ci, pentru a satisface pofta de piateta a publicului "cititor", se vira