Comisia Europeană a tăiat din facilităţile ulterioare privatizării acordate de statul român. Doar guvernul iese „şifonat“ după decizia CE: a acordat ajutor de stat fără acordul UE. Sursa: Răzvan Vălcăneanţu
Comisia Europeană a făcut o demonstraţie de forţă în cazul vânzării fabricii Automobile Craiova şi a stabilit că aceasta a fost subevaluată, iar preţul corect ar fi 84 milioane de euro şi nu 57 de milioane, atât cât a oferit Ford, în bani.
Diferenţa de 27 de milioane de euro nu va fi plătită de reprezentanţii companiei americane şi nu vor ajunge în plus la buget, deoarece suma va fi scăzută din ajutorul acordat de statul român producătorului de automobile. Statul a negociat cu reprezentanţii companiei Ford o schemă de ajutor de stat regional în valoare de aproximativ 120 milioane de euro pentru facilitatea legării la utilităţi, infrastructură şi terenuri. Practic, din această schemă s-ar putea scădea suma suspectată de CE ca fiind ajutor ilegal de stat.
Comisia a început investigarea cazului în octombrie 2007 din cauză că a considerat că statul român a acceptat un preţ mai mic. E drept că la schimb cu respectarea condiţiilor privind producţia (200.000 de autorurisme în al patrulea an) şi păstrarea salariaţilor (3.900 la număr).
În plus, Ford a fost singura companie care a venit cu o ofertă pentru pachetul de 72,4% din fabrica olteană, deţinut de stat.
Cum vor fi recuperaţi banii?
Reprezentanţii guvernului şi cei ai producătorului american se vor întâlni abia săptămâna viitoare pentru a stabili modalitatea de compensare a banilor. „Preţul de achiziţie rămâne la 57 de milioane de euro pentru cele 72,4% din acţiunile pe care statul le deţine la Automobile Craiova“, a declarat Nadia Crişan, consultant al Ford Europa în procesul de privatizare.
Pe de altă parte, oficialii AVAS