Scriitoarea îşi lansează o elegantă antologie, adunând bijuteriile poetice ale unei autoare de o luciditate, existenţială şi politică, necruţătoare.
Hiperelegantă grafic este antologiadin opera poetică a Ilenei Mălăncioiu,intitulată „Urcarea muntelui“ (dupătitlul unuia dintre cele mai cunoscutevolume ale autoarei), pe care i-o dedicăEditura Corint în seria de ediţiidefinitive „Scriitori români“, coordonatăde tânărul critic literar DanielCristea-Enache. Ilustraţiile aparţingraficianului Mircia Dumitrescu, iarprefaţa este semnată de criticul EugenNegrici.
Ileana Mălăncioiu, unanim consideratăo poetă de cea mai mare importanţăa întregii perioade postbelice (iarrăuvoitorii se feresc pur şi simplu sădeschidă subiectul şi să-i comentezeopera), nu este la prima antologie deautor, de-a lungul anilor ’90 apărându-i astfel de volume la EditurileEminescu, Vitruviu, Polirom. Oricerevenire este însă binevenită, atrăgândatenţia cititorului, mai ales a celuitânăr, asupra unei opere lirice de oprofunzime şi originalitate rare, asupraunei voci poetice dintre cele maidistincte.
Dacă uneori nu este iubită, aceastase întâmplă pentru că IleanaMălăncioiu este o persoană care nu areniciun fel de iluzii şi amăgiri, despresemenii săi şi osatura lor moralăşubredă. Şi mai „rău“, nu s-a feritniciodată s-o spună, în operă sau în viugrai: înainte de ’89, înversuri de o subtilitate şi precizieînspăimântătoare, ca nişte veritabilevivisecţii ale „monstrului“ totalitar,după '89, condamnând deschis, înpublicistica sa, toate regimurilepolitice care s-au succedat - de laIliescu la Băsescu - şi deriva continuăa societăţii româneşti.
ANTOLOGIE
40 de ani de poezie
>Editura Corint, care a dedicatastfel de volume şi altor mari poeţi,ca Nichita Stănescu şi Ioan Es. Pop,era datoare să retipărească şiopera Ilenei Mălăncioiu,desfăşurată p