Posibila contaminare cu dioxină a unor iaurturi cu fructe produse de Danone, decesul Ralucăi Stroescu de la compania multinaţională Ernst&Young şi suspiciunea de pestă porcină la o fermă a companiei Smithfield sunt crizele anului 2007, potrivit unui studiu al agenţiei Rogalski Grigoriu Public Relations.
Prima analiză a crizelor de comunicare din România şi-a propus să ofere specialiştilor în relaţii publice un instrument pentru anticiparea şi gestionarea unor situaţii similare, pe baza analizei articolelor apărute în presa centrală şi a declaraţ iilor a 98 de jurnalişti ce scriu pe domeniile economic şi social, implicaţi în redactarea acestor materiale.
Factori şi mesaje
Două dintre cele trei crize majore identificate de către specialiş tii în comunicare - „Danone - dioxină“ şi „E&Y - Raluca Stroescu“ au avut ca puncte de plecare materiale publicate de jurnaliştii de la „Evenimentul zilei“.
Studiul analizează factorii care au declanşat şi au alimentat cele trei crize, fiind discutate sub aspectul mesajelor pe care un potenţial consumator le-a receptat prin intermediul presei, dar şi sub aspectul factorilor sociali, politici sau economici care au antrenat mediatizarea excesivă a celor trei cazuri.
Predicţii şi tendinţe pentru 2008
Companiile din industriile financiară, alimentară, imobiliară, transporturi aeriene, cele care activează pe piaţa de pensii (asigură ri), companiile care furnizează servicii medicale, cele din industria farmaceutică, precum şi companiile care activează în zona asigurărilor de viaţă sunt, potrivit jurnaliştilor, cele mai expuse la situaţii de criză cu implicaţii mediatice. Acestea sunt urmate de companiile din zona medie de risc din domeniile retail, industria băuturilor, industria alcoolului şi vinului sau telecomunicaţii.
Jurnaliştii consideră că gest