Scrisorile lui Ian Fleming, creatorul celebrului James Bond, vor fi scoase la licitaţie în aprilie. Corespondenţa scriitorului dezvăluie relaţia aparte pe care acesta a avut-o cu dactilografa sa, Jean Frampton. O relaţie „ultraprofesională“.
Într-o scrisoare din 31 martie 1960,Fleming o ruga pe Jean „să îşifolosească mintea pătrunzătoare“pentru a-l ajuta să dea un contur nuvelei„Thunderball“. Scriitorul vroia ca dactilografa,cea care îi cunoştea perfect stilul,„să arunce un ochi“ pe manuscrisele lui şisă nu ezite dacă are recomandări. „Oricesugestie va fi binevenită“, adăuga el.Scrisorile lui Fleming atestă cădoamna Frampton era mai mult decât odactilografă, fiind mai degrabă un editor.
O relaţie la distanţă
În spatele maşinii de scris la carelucra necontenit pentru a culege manuscriselelui Fleming, Jean Framptongăsea deseori tot felul de idei care ajutaula dezvoltarea naraţiunii şi îmbogăţeaustilul literar. Se poate spune, fără teamaunei exagerări, că o parte din succesul decare s-au bucurat cărţile lui Fleming i sedatorează dactilografei lui. Iar el nu uitaniciodată să-i mulţumească „îngeruluisău păzitor“: „Comentariile dumneavoastrăocazionale mi-au fost de mareajutor“, îi scria Fleming.
Setul de patru scrisori va fi scos lalicitaţie pe 10 aprilie, pentru a marcaîmplinirea a 100 de ani de la naşterea luiFleming, iar experţii se aşteaptă la unpreţ cuprins între 2.000 şi 3.000 de liresterline. Vor fi vândute şi alte câtevascrisori redactate de doamna Framptonşi de secretarele lui Fleming, UnaTrueblood şi Beryl Griffie-Williams.
Epistolele sunt cu atât mai importantecu cât se crede că scriitorul şi dactilografalui, care a trăit în orăşelul britanicDorset, nu s-au întâlnit niciodată.„Colecţia este interesantă pentru cădetaliază modul în care au fost conceputecărţile despre James Bond, la începutulanilor ’60“