Tot mai mulţi utilizatori de internet sunt subjugaţ i de o nouă preocupare: să găsească, prin intermediul motoarelor de căutare, persoane care poartă exact acelaşi nume ca ei.
Mai mult, după identificarea tizilor, promotorii căutării pe website-ul Google, de pildă, iau legătura cu aceştia şi astfel ajung să fie întemeiate relaţii de prietenie, relevă „New York Times“. Aceste persoane sunt cunoscute drept „gemenii Google“ sau „Googlegängers“, ultimul termen fiind catalogat, anul trecut, de către Societatea Americană pentru Dialecte drept „cel mai creativ“.
Amploarea fenomenului de căutare a „dublurilor“ este ilustrată de cartea scriitoarei Angela Shelton, publicată luna aceasta. În „Găsirea Angelei Shelton“, autoarea descrie întâlnirile sale cu alte 40 de femei care poartă numele ei. Alţii merg însă mai departe. Un grup de persoane intenţionează să doboare un record mondial adunând laolaltă peste 1.224 de persoane numite Mohammed Hassan.
Isteria găsirii dublurilor are, potrivit specialiştilor în ştiinţe sociale, o explicaţie. Sentimentul de „apropiere“ creat între purtătorii aceluiaşi nume este determinat de faptul că oamenii sunt atraşi în mod involuntar de persoane şi lucruri care le reamintesc de ei înşişi. De asemenea, în psihologie există o teorie numită „efectul nume-literă“ potrivit căreia anumite acţiuni ale unei persoane pot fi influenţate de prima literă a numelui. De pildă, există o probabilitate mai mare ca un om al cărui nume începe cu litera „B“ să se mute într-un oraş a cărui denumire începe cu aceeaşi literă.