Înghiţim produse alimentare cu 20% taxe de supermarket. Un litru de lapte pleacă de la producător cu 2,2 lei şi se vinde în supermarket cu 3 lei. Sursa: Răzvan VălcăneanţuSursa: Vlad Stănescu
1 /.
Cea mai fierbinte temă a conflictului dintre producători şi comercianţi rămâne cea legată de preţul de intrare al produsului în supermarket. De exemplu, un producător de lapte este dispus să-şi vândă produsul cu 2,2 lei. Acesta este preţul de la care el vrea să înceapă negocierea cu supermarketul. Însă supermarketul porneşte negocierea de la un alt preţ, de 2,7 lei. În acest preţ el include anumite taxe, în funcţie de istoria relaţiei cu producătorul, astfel încât producătorii mai vechi şi care furnizează cantităţi mari de marfă sunt avantajaţi.
Prin contractul semnat cu supermarketul, producătorul nu îşi poate vinde laptele în alte magazine la un preţ mai mic decât cel de 2,7 lei pe litru, ceea ce îl dezavantajează, plus că diferenţa de 0,5 lei intră în buzunarul supermarketului. La acest preţ se adaugă alte taxe (adaosul comercial al supermarketului), astfel încât litrul de lapte ajunge la raft cu un preţ de 3 lei. Aparent, supermarketul adaugă doar 0,3 lei, când de fapt noi plătim un produs mai scump cu 8.000 de lei vechi, pentru intermedierea supermarketului. Pe de altă parte, supermarketul oferă un spaţiu de desfacere şi asigură un comerţ civilizat.
Retailerii: „vorbim limbi diferite“
„Neînţelegere“ a fost cuvântul de ordine al şedinţei desfăşurată ieri la Ministerul Agriculturii, la care au participat reprezentanţi ai lanţurilor de supermarketuri, cei ai Agriculturii, ai Finanţelor şi ai Ministerului Comerţului. La şedinţa de ieri au fost consultaţi reprezentanţii retailerilor, în timp ce producătorii se vor întruni săptămâna viitoare. „Nu înţelegem ce vor producă torii de la noi“. „Noi nu impunem preţuri, e o neî