„Preţul maxim recomandat“ este o înşelătorie şi nu face decât să-l inducă în eroare pe consumator. De pildă, producătorii pot indica un preţ maxim pe ambalaj, dar nu îl negociază şi cu comerciantul, care îi poate stabili un adaos consistent. Sursa: Răzvan Vălcăneanţu
Îmi cumpăr o ciocolată Milka M-Joy de la un magazin. Plătesc 2,5 lei pentru ciocolată şi descopăr apoi că producătorul a indicat într-o bulină portocalie de pe ambalaj un preţ „recomandat“ de 2 lei. „Preţul maxim recomandat“ este o înşelătorie şi nu face decât să-l inducă în eroare pe consumator. Producă torul indică un preţ maxim pe ambalajul produsului, dar nu negociază cu comerciantul încadrarea în respectivul preţ. Dacă în cazul ciocolatei Milka diferenţa era de „doar“ 50 de bani, pentru alte produse ecartul ajunge chiar şi la 2 lei.
Contactat de EVZ, vicepreşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Gheorghe Ciubotaru, a declarat că, deocamdată, afi- şarea unui preţ recomandat şi nerespectarea lui nu sunt amendate, dar că practica va fi inclusă în curând la capitolul „înşelătorie“. „În ultimul timp au fost înregistrate mai multe plângeri din partea consumatorilor privind preţurile recomandate. Acum practica nu este încadrată la înşelătorie, dar cred că ar trebui să completă m legea. Vom începe analiza în curând“, a spus Ciubotaru.
Confuzie la raft
Chestionaţi de EVZ despre indicarea pe ambalaj a unui preţ mai mic decât preţul de vânzare, reprezentanţ ii Kraft Foods, producătorul ciocolatei Milka, au refuzat să comenteze, pe motiv că sunt ocupaţi cu alte probleme.
A răspuns însă întrebărilor producătorul berii Tuborg, care a renunţat de anul acesta să mai folosească preţuri recomandate. „La modul teoretic, «preţul recomandat» este un intrument foarte util, în special din perspectiva consumatorului, el putând a