Proiectul Parizian Vélib, „exportat“ clandestin până în România şi Maroc.
Sistemul parizian de transport Vélib împlineşte pe 15 iulie un an de existenţă, un an în care a stabilit recorduri, a adunat laude sau critici, dar a suferit şi pierderi, multe dintre biciclete fiind depistate în România, Maroc şi alte ţări „exotice“, potrivit unui articol din „The Times“.
Proiectul Vélib, al cărui nume este o prescurtare de la „vélo liberté“, „libertate pe bicicletă“ în traducere aproximativă, a fost introdus anul trecut de primarul Parisului, Bertrand Delanoë, ca o soluţie la problema traficului, şi implică peste 16.000 de biciclete în regim de autoservire. Bicicletele, disponibile în 1.200 de staţii automate, pot fi folosite gratis în primele 30 de minute, pentru intervale mai mari aplicându-se o taxă modică, în vederea încurajării acestui tip de transport. Iniţiativa a fost întâmpinată cu entuziasm, având succes atât în rândul parizienilor, dar şi printre turiştii atraşi de Oraşul Luminilor, lucru demonstrat de cele 27 de milioane de călătorii înregistrate în ultimele 12 luni şi de creşterea cu 70 la sută a folosirii acestui tip de transport ecologic. Iar sondajele sunt clare: 98% dintre utilizatorii chestionaţi sunt foarte mulţumiţi de acest sistem.
Cu toate acestea, bicicletele gri s-au dovedit a fi mult mai vulnerabile decât estimaseră autorităţile, numărul lor fiind redus de furturi sau acte de vandalism. Potrivit oficialilor companiei JCDecaux, care administrează sistemul, aproximativ 3.000 de biciclete, fiecare cu o valoare de 400 de euro, au fost furate sau stricate. Sute dintre ele au dispărut fără urmă, unele fiind însă depistate în ţările de origine ale imigranţilor africani, precum Marocul, sau chiar în România, potrivit unei fotografii în presa franceză în care apărea o astfel de bicicletă într-un sat din apropierea Braşovul