De la Villa Clara la Camaguey, cam 300 de kilometri prin inima insulei in forma de crocodil, fugim cu un minuscul Fiat Seicento inchiriat din strada dupa o targuiala cu strigate. Cum de conduce Fiat? Cubanezii de rand au interzis la masini noi si se tarasc cu rable din anii 50. Oslay, soferul, ne lamureste plictisit: e masina unei jurnaliste din presa oficiala. Ii plateste cam 100 de dolari pe luna sa faca, ilegal, pe taximetristul. Cum ar veni, se descurca. Sistemul de privilegii se distribuie, in final, in mod echitabil pe piata neagra, ca in socialism, ca in comunism, ca in Romania oamenilor care se descurcau si inca se descurca.
Si Jeusello, gazda noastra, inginer de meserie, o scotea cumva la capat cu banii vanzand haine second hand la rude si prieteni. Ca sa scape de umilinta negotului cu boarfe, si-a deschis casa privada. Inainte de Fiatul lui Oslay, un intermediar metis ne-a propus o Lada. Garanteaza siguranta transportului cu seriozitatea proprietarului, profesor universitar. Ca si jurnalista, si el se descurca.
Parintii mei, ca toti romanii sub Ceausescu, sa zbateau sa se descurce cum puteau sau - alte cuvinte magice - sa faca rost. Nu sa cumpere, sa faca rost. In Cuba, am incercat si noi sa facem rost de o masina, de incarcatoare pentru mobil, am facut rost de havane ieftine, Jeusello facea rost de lapte pentru micul dejun si, in general, zice, cu relatii, aici in Havana, poti face rost de orice, dolari sa fie. Esenta lucrurilor intr-un sistem falimentar: daca faci rost, se cheama ca te descurci.
Cat mai departe de cubanezi
Dizidentul Mario Hernandez
Foto: Hotnews
Camaguey, 500 de km de Havana pe drumuri prost semnalizate si foarte stricate.
Mario E.M. Hernandez (43) mai are de asteptat cateva luni si paraseste definitiv Cuba. I-a rugat pe americani sa-l trimita cat mai departe de Miami, c