În 50 de ani de meserie, lui Mircea Vodă i-au trecut prin mâini 90% dintre actorii României. Nu i-a scăpat niciun voievod sau comisar.
Mircea Vodă a tăiat şi învineţit mai mulţi oameni decât toţi băieţaşii strânşi la sicriul tovarăşului Caiac, la un loc. Şi a făcut-o cu atâta artă încât, la 69 de ani, este cel mai „temut“ machior din filmul românesc. Prin urmare, Mircea Vodă are tronul lui, chiar dacă e domnitor doar cu numele. Omul responsabil de cicatricile, bărbile false, buclele, ochii frumoşi şi tenul perfect al actorilor români fardează din anii ’50, când fiica dictatorului Gheorghe Gheorghiu-Dej îi băga în sperieţi pe recuziteri, machiori şi operatori.
Însă Mircea Vodă era curajos pe atunci. „Se făceau şcoli de machiaj, ca să ne descurcăm cu Lica Gheorghiu. Am fost asistentul ei la «Tudor» (1962) şi o retuşam, că machiorul de serviciu nu venea“, începe lunga poveste domnul Vodă, care tocmai a terminat lucrul la „Carol I - Un destin“, al lui Sergiu Nicolaescu. „Cred că 90% dintre actorii României mi-au trecut prin mâini. Pe unii i-am luat de tineri şi i-am dus până la bătrâneţe“.
De la desene la machiaj
Când regimul comunist deschidea larg închisorile, Mircea Vodă, orfan de război, desena de zor. Tocmai termina şapte clase cu multe premii „pe partea artistică“ şi începea un liceu pentru rezervele de muncă, secţia strungărie. Oricât de bine desena, pentru Belle Arte trebuiau bani, iar mama lui nu-i avea. Cu artele avea să aibă de-a face din nou când o rudă l-a trimis la un concurs de desenatori, la studioul lui Bob Călinescu şi Ion Popescu-Gopo, tatăl.
„Am făcut un cap de raţă şi l-am ară- tat. «Băi, minţi, nu l-ai făcut tu!» Şi mi-au dat lacrimile, aşa“. L-au angajat imediat, şi când studioul de animaţie a fost înlocuit de prima televiziune, pe strada Molière, în 1957, a trecut pe machiaj.
@N