Punctul fierbinte al expozitiei de armament "Black Sea Defense & Aerospace" sunt cele trei avioane militare care se lupta pentru contractul de inzestrare a Fortelor Aeriene Romane: F-16, Gripen si Eurofighter Typhoon. Fiind o expozitie sponsorizata de americani, F-16 a fost vioara intai.
Americanii de la Lockheed Martin, suedezii de la Saab si italienii de la Alenia Aeronautica si-au aliniat ieri marfa in marginea pistei de la Aeroportul Baneasa. Fiecare cu ochii la avionul concurentei si cu gandul la zestrea de 4,5 miliarde de euro pe care Romania o pune la bataie pentru maritarea Fortelor Aeriene Romane cu 48 de avioane militare de vanatoare. Din pacate, la expozitia "Black Sea Defense & Aerospace" de la Bucuresti, doar americanii au putut evolua cu F-16, care a facut toate giumbuslucurile aeriene de care e in stare, cu motorul mugind apocaliptic deasupra Banesei.
"E o expozitie sponsorizata de americani!", rade suedezul Robert Björklund, pilot de Gripen JAS 39 si atasat militar al Suediei la Bucuresti, cand il intrebam de ce nu zboara si el, ca sa vedem ce-i poate avionul. De altfel, ambasadorul Statelor Unite la Bucuresti, Nicholas Taubman, a inaugurat expozitia alaturi de oficialii romani si impreuna au probat carlinga fiecaruia dintre cele trei avioane concurente. Normal, primul a avut onoarea F-16, care i-a smuls chiar si generalului Constantin Degeratu, consilier de stat pe probleme de securitate al Presedintiei, un pofticios "Very nice!" (foarte frumos).
"Fiecare e indragostit de avionul cu care zboara", filozofeaza suedezul Björklund. Natural, el tine cu Gripen si crede ca si Romania ar trebui sa cheltuiasca banii pe ele. "Este cel mai modern avion operabil din ziua de azi. Compara tehnica din carlinga unui F-16 cu cea din Gripen. Este o distanta imensa. F-16 e un produs din anii '70. Nu spun ca nu poate fi upgradat, dar fus