România, reprezentată sub forma unui vagin, Corneliu Zelea Codreanu făcând sex oral sau Traian Băsescu sub forma unui personaj din serialul american “Dallas” sunt creaţiile artistului plastic timişorean, Benedek Levente, în vârstă de 24 de ani, care au fost expuse luna trecută în Bucureşti. Constroversata expoziţie “Euromaniac” a stârnit un scandal mediatic şi o reacţie promptă din partea asociaţiei Noua Dreaptă, care a depus la Parchetul General o plângere pentru ultraj contra bunelor moravuri. Artistul plastic a fost învinuit că a adus ofense unor însemne ale României şi a constituit nucleul unor discuţii pe tema limitărilor care ar trebui să existe chiar şi în artă.
Tânărul Benedek Levente a răspuns solicitării EVZ de a-şi explica viziunea artistică şi de a comenta proporţiile scandalului mediatic, printr-un post pe blogul personal. Artistul se declară dezamăgit de modul în care publicul şi presa au interpretat lucrările sale, invocând vârsta fragedă ca motiv pentru care „nu-şi găseşte vocea proprie”.
În finalul pledoariei sale postate pe blog, Levente spune că este mai şocat decât publicul pentru modul în care expoziţia sa a fost comentată.
(H)arta genitală, sub lupă
„Expoziţia mea a tulburat apele moralităţii şi pe cele ale naţionalismului pentru că aşa a vrut presa românească senzaţionalistă, nu pentru că aşa mi-am dorit eu”, spune artistul.
„Expoziţia a fost una (relativ) nesemnificativă, dar o întreagă ţara s-a isterizat în jurul unei «hărţi genitale», urlând profanarea României. Scopul meu naiv şi banal de a arăta o imagine promovată chiar de media, o diagnoză superficială a societăţii, o ironie a clişeelor identităţii româneşti, a fost percepută ca un act antiromânesc şi a fost confruntată cu o vehemenţă pseudopatriotă. Am avut două pretenţii naive: publicul să aibă un pic de cultură